ایرانی که لقب مستر کامپیوتر گرفت + فیلم تشییع پیکر
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۷۹۹۴۷
در یکی از حلقههای قرآنیشان، وقتی استاد آنها مفهوم یک آیه را قرائت میکرد، من به سرعت، خود آیه را برایشان تلاوت میکردم که این امر باعث شگفتی آنها شده بود؛ پس از آن مردم آفریقای جنوبی مرا مستر کامپیوتر دادند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، سال 93 نشریه خبری تحلیلی شورای عالی قرآن (نباء) مصاحبهای را با مرحوم استاد سیدمهدی فاطمیان منتشر کرده است که در این گزارش به مناسبت درگذشت ایشان از نظر شما میگذرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
استاد فاطمیان روز پنجشنبه 25 آبانماه 1396 دارفانی را وداع گفت.
بیشتر بخوانید:
فاطمیان به واسطه کدام ویژگیها شایسته عنوان استادالاساتیدی حفظ قرآن است؟
مرحوم فاطمیان مصداق فرمایش پیامبر(ص) و از اشراف امت او بود
حفظ قرآن را صرفاً برای خدا انجام دهید
پای صحبتها و خاطرات زنده یاد استاد سیدمهدی فاطمیان، حافظ آیههای زندگی
اگر شنونده رادیو قرآن بوده باشید، حتماً برنامهی آیههای زندگی را به یاد دارید. برنامهای که به حفظ آیات موضوعی قرآن کریم اختصاص داشت. یک کارشناس هم که همیشه با عبارت «الحمدلله و سلام علی عباده الذین اصطفی» باب سخن میگشود، پای ثابت این برنامه بود. او مرحوم استاد سیدمهدی فاطمیان، از حفاظ پیشکسوت قرآن کریم بود.
استادسیدمهدی فاطمیان متولد نیمه شعبان 1323 در کرمانشاه، فارق التحصیل کارشناسی ارشد زبان و دارای 5 فرزند(1دختر و 4 پسرکه همگی از حافظان قرآن کریم میباشند) است.
شروع فعالیتهای قرآنی شما از چه زمانی بود؟
نوجوان که بودم، منزل ما در محلهی چهارصد دستگاه یا همان پیروزی تهران بود. در آن زمان جلسهی قرآنی در منزل یکی از اهالی محل برگزار میشد که آقای میرهاشمی، امام جماعت مسجد محمد(ص) هدایت این جلسه را بر عهده داشت. من از روی علاقهای که داشتم، تا مدتها در آن جلسه شرکت میکردم و باب آشنایی من با این عرصهی نورانی بود.
چه شد که به سمت حفظ قرآن رفتید؟
من از همان دوران برای شرکت در نماز جماعت به مسجد یاسین میرفتم. سال 1346 بود که یک شب از آیت الله نجفی، امام جماعت مسجد، شرح حال طلبهای را شنیدم که قرآن را حفظ کرده بود. تحت تأثیر قرار گرفتم و در واقع آن شب یک نقطه عطف در زندگی من بود. علاقه عجیبی در من ایجاد شده بود و برای حفظ قرآن دیگر شب و روز نداشتم. دقیقاً به یاد دارم که از 12 تیر 1346 شروع کردم و به لطف خدا در 19 مرداد 1347 حفظ کلّ قرآن را به پایان رساندم.
البته که این امر جز با لطف خداوند متعال به ثمر نرسید. چرا که خداوند متعال در آیه 100 سوره مبارکه یونس میفرماید: «و ما کان لنفس أن تؤمن إلا بإذن الله» یعنی هیچ کسی ایمان نمیآورد جز به خواست و اجازه خدا.
قبل از حفظ قرآن، برخی از مقدمات عربی را خوانده بودم که این موضوع، کار حفظ را برایم آسانتر میکرد. همچنین از ترجمه مرحوم استاد معزّی برای آشنایی با مفردات و مفاهیم استفاده میکردم. در زمان حفظم با جلسه مرحوم استاد سید محمدحسن سیف، پدر استاد سیدمهدی سیف آشنا شدم. ایشان هر شب در مسجد امام و هر صبح در مسجد آقا سیدعزیزالله، جلسه قرآن داشتند که معروف بود به جلسه «علم القرآن محمدی». این جلسات بسیار مفید بود و در پیشرفت من تأثیر زیادی داشت.
جناب استاد تحصیلات آکادمیک خود را تا چه مقطعی ادامه دادید؟
بنده در سال 1351 در رشته زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه تهران پذیرفته شدم و موفق به اخذ مدرک لیسانس شدم. همزمان با تحصیل، در بخش صنعت هم مشغول به کار شدم. پس از اتمام تحصیلاتم، به پیشنهاد یکی از اقوام برای ادامه کار به کشور آمریکا مسافرت کردم و مدتی را در شهر کالیفرنیا زندگی کردم.
در آمریکا علاوه بر کار، با توجه به اطلاعات دینی که داشتم، در مسجد مسلمانان سیاهپوست هم به سخنرانیهای دینی و مذهبی میپرداختم که بسیار مورد توجّه واقع میشد.
علیرغم اینکه بنده و خانواده به انگیزهی اقامت دائم به آمریکا رفته بودیم و به تدریج فعالیتهای تبلیغی ما هم داشت شکل منسجمتری به خود میگرفت، اما با پیروزی انقلاب اسلامی، شوق بازگشت به وطن در وجودمان ایجاد شد و در اوایل سال 1359 به کشور بازگشتیم. در همان دوران بود که عراق جنگ تحمیلی را علیه کشور ما آغاز کرده بود. یادم هست که در نماز جمعه تهران نسبت به سقوط خرمشهر به مردم هشدار دادند و مردم را به جبهه فراخواندند. من هم طبق وظیفهی شرعی و داروطلبانه عازم جبهههای نبرد حق علیه باطل شدم. به یاد دارم هنگامی که به اهواز رسیدیم، در پادگان گلف ما را سازماندهی کردند، اما به من اسلحه نرسید و علیرغم اصرار فراوان به خط مقدم اعزام نشدم. البته توفیق داشتم تا مدتی در پشت جبهه حضور داشته باشم.
اولین باری که به عنوان شرکتکننده یا داور در مسابقات شرکت کردید را به یاد دارید؟
در زمان رژیم پهلوی به دلیل مخالفت با حکومت آن زمان، در هیچ مسابقهای شرکت نمیکردم. بعد از پیروزی انقلاب برای اولین بار در مسابقات سراسری دانشآموزان در سال 1360 در شهر تبریز داوری کردم. در سال 1362 هم به عنوان نماینده کشورمان برای شرکت در مسابقات بینالمللی ایران در رشتهی حفظ یک چهارم قرآن انتخاب شدم که رتبهی سوم را کسب کردم. یک سال بعد هم در رشته حفظ کل در مسابقات بینالمللی ایران شرکت کردم که در آن مسابقه هم رتبه سوم را کسب کردم. باز یک سال بعد به مسابقات بینالمللی کشور عربستان معرفی شدم. از آن به بعد تا همین چند سال قبل، در ادوار مختلف مسابقات سراسری و بینالمللی ایران، اندونزی، لبنان و سوریه در بخش حسن حفظ داوری داشتهام.
برای تبلیغ به چه کشورهایی اعزام شدهاید؟
به غیر از سفر معنوی و نورانی حج تمتع و زیارت عتبات، برای تبلیغ به کشورهای انگلستان،اسکاتلند، آفریقای جنوبی، کنیا، نیجریه، مراکش، امارات، قطر، هند، پاکستان و چند مرتبه هم به آمریکا سفر کردهام.
مایلیم خاطراتی از حضور شما در این سفرها بشنویم.
همانطور که میدانید مردم آفریقای جنوبی به زبان انگلیسی صبحت میکنند. به همین دلیل در سفری که به همراه استاد محمدجواد پناهی به آنجا داشتیم، با آنها ارتباط خوبی برقرار کردم. در یکی از حلقههای قرآنیشان، وقتی استاد آنها مفهوم یک آیه را قرائت میکرد، من به سرعت، خود آیه را برایشان تلاوت میکردم که این امر باعث شگفتی آنها شده بود؛ پس از آن مردم آفریقای جنوبی مرا «مستر کامپیوتر؛ آقای رایانه» و همچنین آقای پناهی را که همراه بنده بود و با تلاوتهای زیبایش باعث شگفتی مردم شده بود را با عنوان «گلدن وُیس؛ صدا طلایی» خطاب میکردند.
سابقه جلسه قرآنی صبح جمعههای شما به چه سالی باز میگردد؟
از سال 1361 که در پیچشمیران مستقر شدیم، مکانی را در داخل منزل اختصاص دادیم برای تشکیل جلسات قرآن. ما تا همین چند سال پیش نیز در آنجا جلسه قرآن تشکیل میدادیم تا این که مجبور شدیم خانه را بازسازی کنیم. از آن به بعد، جلسه به سازمان دارالقرآن الکریم در خیابان خواجه نصیرالدین طوسی انتقال پیدا کرده که صبح روزهای جمعه از ساعت 10 تا 12 در خدمت حافظان قرآن کریم هستم.
درباره برنامه آیههای زندگی رادیو قرآن بفرمایید.
سعی این برنامه، آوردن مفاهیم قرآنی به متن زندگی افراد جامعه بود. فکر خوبی که ده سال اجرا شد و خروجیهای قابل توجهی داشت. در هر سال موضوعی انتخاب میشد و در تابستان، آیات و قطعات مرتبط با آن موضوع بیان میشد و مردم حفظ میکردند. من توفیق داشتم همراه همیشگی این برنامه از سال 79 تا 89 باشم.
برای تحقق تربیت 10 میلیون حافظ قرآن که حضرت آقا دو سال پیش بیان داشتند، چه راهکاری را پیشنهاد میکنید؟
رهبر معظم انقلاب یک عاِلم ربّانی هستند که مملکت را براساس دستورات اسلام به خوبی راهبری میکنند. هرکدام از ما که داعیهی پیروی از ایشان را داریم و در خود توانایی حفظ قرآن را میبینیم، باید به نوبهی خود به فرمایش ایشان لبیک بگوییم و کار حفظ را شروع کنیم. به موازات آن، مسئولان فرهنگی جامعه هم باید تسهیلات بیشتری را جهت تشویق افراد به حفظ قرآن مقرر کنند. بنده یکبار به یکی از مسئولان فرهنگی گفتم شما 500 میلیون تومان به بنده بدهید، بنده 500 حافظ قرآن به شما تحویل میدهم.
با کدام آیه یا سوره قرآن انس بیشتری دارید؟
همهی آیات قرآن «من عند ربنا» هستند. لذا همهی آنها جایگاه خاص خود را دارند. وقتی ما صفات خدا را میخوانیم، باید اینطور باشد که آن صفات را به طور مطلق برای خدا بدانیم و درصدی از آن صفات را به خودمان انتساب ندهیم. وقتی میگوییم یا احد و یا صمد یعنی او یگانه و بینیاز مطلق است و ما در مقابل او هیچ نداریم. باید در مقابل تمام آیات قرآن خاضع و خاشع باشیم تا تمام آیات قرآن بر ایمان بیفزاید، چرا که «إنما المؤمنون الذین إذا ذکرالله وجلت قلوبهم و إذا تلیت علیهم آیاته زادتهم إیمانا و علی ربهم یتوکلون»
چه توصیهای به حافظان قرآن دارید؟
به عزیزان حافظ توصیه میکنم که این کار را صرفاً برای خدا انجام دهند. همیشه به این فکر میکنم که اگر خدای تبارک و تعالی مرا به نمازهایی که خواندهام و قرآنی که تلاوت کردهام، به جهنم کیفر دهد، عین عدالت است. زیرا هیچ یک شایستهی عرضه به پیشگاه حضرت حق نیست! خدایی که همه چیز تسبیحگوی اوست و عظیم و بی نیاز است.
تنها امیدم به فضل و کرم او و عنایات اهل بیت (علیهمالسلام) است و نشانههای این فضل و عنایت است که پیوسته به من آرامش میدهد. لذا به عزیزانم توصیه میکنم که کار حفظ را به دور از ریا و خالصاً لوجه الله انجام دهند.
آرزوی قرآنی شما چیست؟
اللهم إنی أسئلک صبر الشاکرین لک، و عمل الخائفین منک، و یقین العابدین لک، أنت العلی العظیم و أنا عبدک البائس الفقیر، أنت الغنی الحمید و أنا عبدک الذلیل. اللهم صلّ علی محمد و آل محمد. واغنن بغناک علی فقری و بحلمک علی جهلی و بقوتک علی ضعفی. یا قوی یا عزیز. (بحار الانوار ج 95 ص 389 ح 1 دعای مسجد صعصعه در هر روز ماه رجب)
انتهای پیام/
R1397/P1397/S4,37/CT1منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۷۹۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر دارد
استادیار دانشگاه سوره معتقد است که در دل قرآن فضای گفت و گوی بسیاری درباره هنر وجود دارد و در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» در راستای اهداف پژوهشی نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» عصر جمعه 7 اردیبهشت 1402، با حضور اساتید، دانشجویان، خوشنویسان و علاقمندان به هنرهای قرآنی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
این پنل تخصصی با سخنرانی سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان)، مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان)، مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) و محبوبه کاظمی دولابی (مدیر مسئول نگارخانه ترانه باران) همراه بود.
نقش اقتصاد و سرمایهگذاری در ترویج هنرهای قرآنیمقایسه عملکرد بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی
سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان) در این نشست با اشاره به عملکرد مطلوب نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی گفت: دلیل این موفقیت این است که کسی که عاشق این هنرها باشد میتواند موفق عمل کند، هنرهای قدسی مرز ندارند. البته طبیعی است که باید به معیشت هنرمندان و اقتصاد هنر هم توجه شود.
او با اشاره به اینکه هنرمندی که به سمت هنر اصیل برود ماندگار خواهد بود، گفت: یکی از رموز ماندگاری هنر و هنرمند رجوع به متون مرجع است و قرآن یکی از متون مرجع محسوب میشود.
در دل قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد
در ادامه نشست مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) با اشاره به آنکه در دل قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد، اذعان داشت: در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند.
کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است
مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان) نیز سخنان خود را با محوریت الهی نگاری ادامه داد و با بیان اینکه کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است گفت: ادبیات نخستین تجلی الهی نگاری است. اما در مورد آیات قرآن، ما درباره محکمات تصویرگری نداریم. آثار موجود در این زمینه نشان میدهد هنرمندان بیشتر نسبت به متشابهات و بخشهایی که روایات متعدد از آنها نقل شده توجه نشان داده و علاقمند به خلق آثار هنری در شاخههای مختلف بوده و هستند.
او با نمایش آثار هنرمندان حوزه نگارگری با موضوع معراج، مباهله، عاشورا و همچنین چند اثر از استاد فرشچیان با استناد به آیات و روایات مانند پنجمین روز آفرینش، ضامن آهو و... گفت: بعد از دوره صفویه است که هنرمندان و عرفا فرصت پیدا کردند تا متشابهات را در قالب رشتههای مختلف هنری روایت کنند.
در ادامه این نشست خانکه و یارزاده ابراز امیدواری کردند که برگزاری چنین نشستهایی بتواند ارتباط بین گالری ها، بازار هنر و دانشگاه را تقویت کنند.
نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است
محبوبه کاظمی دولابی (مدیر نگارخانه ترانه باران) نیز در پایان این نشست به دلیل برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» اشاره کرد و گفت: بعد از هتک حرمتی که سال گذشته به قرآن مجید به عنوان فرهنگ اسلامی ما شد، به عنوان مدیر تنها نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی وظیفه خود دانستم که به زبان هنر نسبت به این هتک حرمت واکنش نشان دهم، نتیجه آن برگزاری نمایشگاه فاخر «روایت باران» بود. اگر به حریم فرهنگی هر کشوری در جهان توهین شود، فرد فرد آن کشور اعتراض خواهند کرد و صدای آن را به گوش جهانیان خواهند رساند.
از این رو آمادگی آنرا داریم که نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی را در کشورهای دیگر هم برگزار کنیم. مهمترین رسالتی که ما داریم این است که حلقههایی که میتواند در این زنجیره نقش داشته باشد را به هم متصل کنیم. چون با هر تفکر و اندیشهای همه ما برای قرآن احترام قائلیم و دوست داریم به بهترین شکل ممکن در دنیا فعالیتهای ترویجی انجام دهیم که علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی، میتواند به موضوع معاش هنرمندان این حوزه هم توجه کند.
کاظمی با اشاره به اهمیت کتابت قرآن مجید گفت: هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد، و دههها طول میکشد. بسیار خوشحالم که میبینم هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کردهاند که نتیجه آن میتواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد.
او در ادامه با بیان اینکه نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است. چرا که هنرهای قرآنی را از ابعاد مختلف میتوان تبیین و تفسیر کرد گفت: از بعد میراث فرهنگی این آثار بسیار دارای اهمیت هستند، چرا که همانطور که از قرن یکم قرآن به اشکال مختلف نوشته شده و امروز به عنوان آثار ارزشمندی از گذشته در اختیار ما قرار گرفته در موزههای داخلی و خارجی فخر جهانیان است و میراث ماندگار جهان محسوب میشود، علاوه بر ، بحث عقیدتی، ما هم امروز بتوانیم زمینه خلق آثار ارزشمندی را فراهم کنیم و کتابت قرآن کریم را مورد توجه قرار دهیم تا این آثار ارزشمند برای آیندگان بماند هم به عنوان یک ثروت ملی و هم به عنوان فرصتی برای عرضه فرهنگ و هنر غنی ایرانی و اسلامی مورد توجه قرار گیرد. فکر میکنم این نکته که هر هنرمند با چه نگرش و بینش و ایدهای آیات نورانی قرآن مجید را انتخاب کرده و به چه شکلی آراسته و با چه هنرهایی تلفیق کرده تا یک اثر هنری خلق کند، هنرهای قرآنی را از منظر میراث فرهنگی قابل توجه و پر اهمیت میکند.
این نشست تخصصی با پرسش و پاسخ پایان یافت.
نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی "روایت باران " به همت نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی _اسلامی "ترانه باران" برگزار شده و تا پایان اردیبهشت ماه در گالریهای 1 و 2 فرهنگسرای نیاوران از ساعت 10 الی 19 و در روزهای تعطیل از ساعت 14 الی 19 میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.
انتهای پیام/